סרבנות גט

סרבנות גט

הבחירה האם להיות נשוי או אם לאו, אמורה להיות בחירה חופשית, אולם על פי הדין העברי, התרת קשר הנישואין בין בני זוג יהודים מצריכה את הסכמתם של שני בני הזוג. מצב זה מאפשר את התופעה של סרבנות גט, במסגרתה אחד מבני הזוג מסרב לתת או לקבל גט ומותיר את האחר נשוי לו בניגוד לרצונו.

מהי סרבנות גט?

על פי דין תורה, הבעל הוא זה הנותן גט לאשתו ועליו לעשות כן מרצונו החופשי, שאם לא, יכול הגט להיחשב לגט מעושה שאין לו תוקף הלכתי. מצב דברים זה יוצר פתח לתופעה הפוגענית של סרבנות גט, המותירה את האישה בקשר נישואין שאינה רוצה בו. ואכן, בישראל ישנן לא מעט נשים עגונות הנאבקות בבעליהן לקבלת גט, הן בשל הפגיעה בחירותן והן בשל ההשלכות ההלכתיות. אישה נשואה אשר תקיים קשר זוגי עם גבר אחר, יכולה לאבד את מזונותיה ואם תביא ילד לעולם מגבר שאינו בעלה, יכול הוא להיות מוכרז כממזר. למען הסדר, נדגיש כי סרבנות גט יכולה להתרחש גם מצד האישה, אולם מדובר במקרים בודדים וכי ההשלכות ההלכתיות שתוארו לעיל אינן חלות על הבעל.

סנקציות נגד סרבני גט

לבתי הדין הרבניים סמכות רבת היקף להטלת סנקציות נגד סרבני גט, אשר מטרתן היא לשבש את מהלך החיים התקין של הבעל, בתקווה כי הדבר יגרום לו לשנות את דעתו. אולם, למרבה הצער, הן אינן תמיד עוזרות ולא אחת, בית הדין הרבני מתעכב בהטלתן. בין הפעולות שרשאי בית הדין הרבני לנקוט ניתן למנות את אלו: עיכוב יציאה מן הארץ, הטלת עיקולים, הגבלה על קבלת, החזקת או חידוש רישיון נהיגה, הכרזת הבעל כלקוח מוגבל בבנק, כך שלא יוכל להחזיק בכרטיס אשראי ופנקסי שיקים ואף עונש מאסר. נדגיש כי כיום ניתן גם להגיש תביעה נזיקית לפיצוי בגין סרבנות גט, אל בית המשפט לענייני משפחה.

האם סרבנות גט היא עבירה פלילית?

התשובה היא ככל הנראה כן, אם כי עד כה הוגש כתב אישום פלילי אחד בלבד בעניין זה. בשנת 2016, הוציא פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הנחיות במסגרתן ניתן להגיש כתב אישום בגין הפרת הוראה חוקית (צו גט). זאת במקרים בהם בית הדין הרבני הורה על "כפיית גט" והבעל אינו מציית. בשנת 2018, הוגש לראשונה כתב אישום במסגרת הנחיה זו נגד אדם בשם מאיר גורודצקי ובית המשפט גזר עליו 15 חודשי מאסר בפועל. במקרה זה, עונש המאסר לא השפיע כהוא זה על סרבן הגט, משהוא ישב בכלא כמעט 20 שנה בגין סרבנותו ועדיין לא נסוג בו מסירובו. כעת נשאלת השאלה האם יהיו מקרים נוספים בהם יוגש כתב אישום פלילי נגד סרבני גט והאם בצעד זה יהיה כדי להרתיע ממעשה זה.

לקביעת פגישת ייעוץ

אנא אשאר פרטים ונשמור על הזכויות שלך

נגישות
×

לשירותך

ספר לנו במה נוכל לסייע לך?

× מענה מיידי