ביטול מזונות

דמי מזונות ילדים נועדו לספק את צרכיהם. האם ייתכן מצב שבו ניתן יהיה לבטל את זכותם למזונות? סוגיה זו עולה כאשר ילד מסרב לקיים קשר עם האב, אם מיוזמתו שלו ואם בשל ניכור הורי, אז פונה הוא לבית המשפט ומבקש את ביטול המזונות. מה דעתה של הפסיקה בשאלה זו?

טובת הילד

בכל הנוגע לילדים קטינים, טובת הילד היא השיקול המכריע. לכן, הכלל המנחה בסוגיה של ביטול מזונות ילדים הוא כי מדובר בצעד קיצוני, אשר יש לנקוט בו רק כאשר הנסיבות מצדיקות זאת. הטעם לכך הוא כי תשלום המזונות נועד לדאוג לרווחתו של הילד ואין להביאו לחרפת רעב גם כאשר הוא מנותק מאביו. יחד עם זאת, בית המשפט רואה את חוסר ההוגנות בכך כי אב ישלם מזונות לילד שאינו בקשר עמו, בפרט כאשר הנתק אינו באשמת האב ולכן, הוא ייעתר במקרים מסוימים לתביעה של ביטול מזונות, או יורה על הקטנת סכום המזונות.

ביטול מזונות –  מתי?

כאשר מונחת בפני בית המשפט תביעה של ביטול מזונות, בוחן הוא מספר נתונים על מנת להבין האם קיימת הצדקה במקרה דנן להיעתר לתביעה. ראשית כל, מהי הסיבה לניתוק הקשר בין האב לילד? האם זוהי יוזמה של הילד בלבד, האם לאב יש חלק בכך, או האם מדובר בניכור הורי מצד האם, כך שסרבנות הקשר היא תוצאה של הסתה. שנית, בית המשפט בוחן  האם האב נקט בכל האמצעים לחידוש הקשר עם הילד. שלישית, מה תהיה ההשפעה של ביטול המזונות על קיומו הסביר של הילד והאם ביטולם יפגע בסיכוי לחידוש ושיקום הקשר. על מנת לסייע בעניין זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין מזונות ממשרדנו. 

האם הילד קטין או בגיר?

החלטתו של בית משפט בתביעת ביטול מזונות מושפעת מכל השיקולים שפירטנו לעיל וכן, תלויה בשאלה מהו גילו של הילד. הפסיקה נוהגת להבחין בין ילד קטין לבגיר מתוך הנחה כי מילד בגיר ניתן לצפות ליחס חיובי כלפי האב, אף אם ישנן תחושות כעס כלפיו. במסגרת האיזון בין זכות הילד למזונות, לזכות האב שלא לשלם מזונות לילד המתנכר לו, תיטה הכף לטובת האב כאשר מדובר על ילד בגיר. נציין, כי יכול גם שבית המשפט יקבע להפחית את דמי המזונות ולא לבטלם, על מנת לשמור על איזון זה כאמור. על מנת לקבל ייעוץ משפטי מומלץ לפנות למשרדנו העוסק בתחום הייעוץ משפטי לעייני מזונות וגירושין.

עורך דין מזונות

דמי מזונות ילדים

דמי מזונות ילדים נועדו לספק את צרכיהם הבסיסיים של ילדים והם מוסדרים בחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט-1959. במציאות כיום, לא פעם נשאלת השאלה האם ייתכן מצב שבו ניתן יהיה לבטל את זכותם למזונות? סוגיה זו עולה כאשר ילד מסרב לקיים קשר עם האב, אם מיוזמתו שלו ואם בשל ניכור הורי, אז פונה הוא לבית המשפט ומבקש את ביטול המזונות. מה דעתה של הפסיקה בשאלה זו?

שינוי, הפחת וביטול של דמי מזונות

נסיבות החיים משתנות ולא פעם אחד מבני הזוג שהתגרש, מוצא עצמו בצורך לבצע בחינה מחדש של כל נושא דמי המזונות. כיום, ישנה האפשרות לבחון את הנושא בבית המשפט ולהביא לשינוי דמי המזונות, להפחתה בגובה דמי המזונות ולעתים אף להביא לביטול מלא של תשלום דמי המזונות. מדובר במצבים ותהליכים שכדאי שכל אחד יכיר וישנה חשיבות לעבור אותם תוך קבלת ייעוץ מקצועי מנוסה, כדי שתוכלו להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם.

טובת הילד

בכל הנוגע לילדים קטינים, טובת הילד היא השיקול המכריע. לכן, הכלל המנחה בסוגיה של ביטול מזונות ילדים הוא כי מדובר בצעד קיצוני, אשר יש לנקוט בו רק כאשר הנסיבות מצדיקות זאת. הטעם לכך הוא כי תשלום המזונות נועד לדאוג לרווחתו של הילד ואין לפגוע בה, על אחת כמה וכמה שלא להביאו לחרפת רעב גם כאשר הוא מנותק מאביו. יחד עם זאת, בית המשפט רואה את חוסר ההוגנות בכך כי אב ישלם מזונות לילד שאינו בקשר עמו, בפרט כאשר הנתק אינו באשמת האב ולכן, הוא ייעתר במקרים מסוימים לתביעה של ביטול מזונות, או יורה על הקטנת סכום המזונות.

 

שיקולי בית המשפט בביטול מזונות

כאשר מונחת בפני בית המשפט תביעה של ביטול מזונות, בוחן הוא מספר נתונים על מנת להבין האם קיימת הצדקה במקרה דנן להיעתר לתביעה:

  • סיבה ותכלית: בתי המשפט בוחן את מכלול הנסיבות ובודק מה היא הסיבה לניתוק הקשר בין האב לילד? האם זוהי יוזמה של הילד בלבד, האם לאב יש חלק בכך, או האם מדובר בניכור הורי מצד האם, כך שסרבנות הקשר היא תוצאה של הסתה.
  • יוזמה: לאחר שבחן את מכלול הנסיבות ומאפייניו של כל מקרה לגופו, בית המשפט יושב לבחון האם האב נקט בכל האמצעים לחידוש הקשר עם הילד.
  • השלכות: על בית המשפט לבחון גם את ההשפעה של ביטול המזונות על קיומו הסביר של הילד והאם ביטולם יפגע בסיכוי לחידוש ושיקום הקשר.

האם הילד קטין או בגיר?

החלטתו של בית משפט בתביעת ביטול מזונות מושפעת מכל השיקולים שפירטנו לעיל וכן, תלויה בשאלה מהו גילו של הילד. הפסיקה נוהגת להבחין בין ילד קטין לבגיר מתוך הנחה כי מילד בגיר ניתן לצפות ליחס חיובי כלפי האב, אף אם ישנן תחושות כעס כלפיו. במסגרת האיזון בין זכות הילד למזונות, לזכות האב שלא לשלם מזונות לילד המתנכר לו, תיטה הכף לטובת האב כאשר מדובר על ילד בגיר. נציין, כי יכול גם שבית המשפט יקבע להפחית את דמי המזונות ולא לבטלם, על מנת לשמור על איזון זה כאמור.

מקרי קצה

מציאות דיני המשפחה לא פעם מורכבת ומאתגרת את בתי המשפט בשאלות מורכבות וחדשות. לעתים, בית המשפט נתקל במצבים מורכבים בבואו לבחון את מושא ביטול המזונות או הפחתתם. במקרה שנפסק לאחרונה, פסק בית המשפט הפחתה משמעותית של מזונות ילדים, כשאר אלו שהו עם אמם במקלט לנשים מוכות. את החלטתו נימק בית המשפט בכך שצרכי הילדים מסופקים במקלט, בדומה למצב בו היו מסופקים בקיבוץ ולכן מבחינת טובת הילדים, טובתם נשמרת במקלט ולכן הוחלט על ה]חתה משמעותית בגובה דמי מזונות הילדים.

להעז לשנות מזונות

בזכות הניסיון המקצועי שרכשנו בתחום דיני המשפחה בכלל ובענייני המזונות בפרט, משרדנו כיום מציע שירותים מקצועיים כוללים, במטרה לספק עבור כל אחד את התנאים ההוגנים ביותר עבורו, תוך הסתכלות על טובת הילדים והבנת השלכות ההחלטות השונות בטווח הקצר והארוך על חייהם. אנו בסגל שמחיוב מייעצים ומלווים בהליכים השונים במסגרת שינוי בדמי המזונות מסיבות מגוונות ככל שיהיו. נשמח לספק לכם מהניסיון וההבנה המקצועיים שלנו כדי שתוכלו לעבור גם את המשוכה הזו שבדרך, בצורה הטובה ביותר.

צרו איתנו קשר עוד היום כדי שתוכלו לעשות שינוי משמעותי בחיים שלכם בהקדם

לקביעת פגישת ייעוץ

אנא אשאר פרטים ונשמור על הזכויות שלך

נגישות
×

לשירותך

ספר לנו במה נוכל לסייע לך?

× מענה מיידי